loading...
خوشمزه ترین مزه ها
رضا کاشکی بازدید : 115 شنبه 26 بهمن 1398 نظرات (0)

طرز تهيه باقالي پلو با ماهيچه مجلسي

خواص باقلي پلو :

باقالي پلو، محبوب ايرانيان است. تركيب جادويي برنج، باقالي، شويد و روغن. غذايي كه با حسن سليقه و حوصله تبديل به يكي از خوشمزه ترين ماكولات مجلسي مي شود. در مورد باقالي پلو. به عنوان يكي از غذاهاي پرطرفدار ايراني، نوشتني زياد بود. ما سعي كرديم مختصر و مفيد، درباره اين خوراكي حرف بزنيم و شما را براي تناول يا تهيه آن قلقلك بدهيم. اگر شما براي خريد يا آشپزي مجاب شديد، يعني اينكه ما موفق شده ايم.

باقالا ازعهد بوق تا امروز

باقالا از خانواده حبوبات است و گياه بومي جنوب غرب آسيا و شمال آفريقا به حساب مي‌آيد. اين دانه محصول فصل خنك به‌خصوص بهار است و بيشتر در مناطق سردسيري و شمالي كشور كشت مي‌شود. با اين حال در پاييز و زمستان در بعضي مناطق گرمسيري مانند خوزستان هم برداشت مي‌شود. باقالا سابقه چندين هزار ساله دارد و از ديرباز توسط يونانيان، روميان باستان و همچنين مصريان فراعنه مصرف مي‌شد حتي نمونه‌هايي از باقالا در قبر‌هاي مصريان باستان پيدا شده است!

امروزه در ايران دو نوع عمده باقالا كشت مي‌شود؛ يكي باقالاي معمولي كه به صورت خام يا پخته مصرف مي‌شود و ديگري باقالاي لوبيا مانند گيلان معروف به «پاچِ باقالا» است كه ريزتر و لطيف‌تر است، اما خام خورده نمي‌شود و بيشتر در خوراك محلي «باقالا قاتُق» به كار مي‌رود. باقالا زرد نيز همان خشك شده باقالا سبز است كه از آن در تهيه دمپختك استفاده مي‌شود.

مناسب براي كم‌خون‌ها

باقالا يكي از منابع عالي فيبر و پروتئين به حساب مي‌آيد و مصرف آن همراه با برنج، تمامي پروتئين‌ها و اسيد‌هاي آمينه ضروري بدن را تامين مي‌كند. كلسيم و پتاسيم موجود در باقالا از بروز پوكي استخوان جلوگيري كرده و به كنترل فشارخون بالا كمك مي‌كند. اين دانه همچنين سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منيزيم، ويتامين C، ويتامين A، ويتامين K، ويتامين B. و اسيدفوليك است بنابراين براي رفع كم‌خوني هم مفيد است البته به شرطي كه نسبت به آن حساسيت نداشته باشيد. لازم به ذكر است كه باقالاي تازه طبع سرد و‌تر و باقالاي خشك طبع سرد و خشك دارد. گل آن نيز طبع گرم دارد. ارزش غذايي باقالاي خشك شده نيز بيشتر از باقالاي تازه است، اما ويتامين C. باقالاي تازه بيشتر است.


مواد لازم براي تهيه باقالي پلو با ماهيچه


ماهيچه با استخوان گوسفندي :3 عدد
پياز خلالي شده :2 عدد
سير رنده شده :3 حبه
برگ مو :3 عدد
پودر پاپريكا :1 ق چ
فلفل سياه :نصف ق چ
جوز هندي :نصف ق چ
زعفران دم كرده :3 ق غ
نمك :به ميزان لازم

درست كردن باقلا پلو با ماهيچه

طرز تهيه باقالي پلو فوق العاده خوشمزه با ماهيچه
مواد اوليه براي باقالي پلو
برنج :3 پيمانه
شويد تازه خرد شده :2 پيمانه
باقالي سبز تازه يا فريزري :2 پيمانه
سيب زميني ، كاهو و يا نان لواش :براي ته ديگ
طرز تهيه باقالي پلو با ماهيچه مجلسي
ابتدا براي درست كردن هر غذايي كه از برنج تهيه ميشود بايد برنج را از چند ساعت قبل كاملا تميز بشوييم تا آب آن شفاف شود و بعد با مقداري نمك و آب آن را خيس دهيم .

براي درست كردن باقالي پلو هم بايد در ابتدا همين كار را كرد. سپس به سراغ ماهيچه ها ميرويم . در اين مرحله در يك قابلمه مناسب كه بشود همه ماهيچه ها را داخل آن باهم سرخ كرد انتخاب ميكنيم .سپس به مقدار 4 الي 5 قاشق غذا خوري روغن داخل آن ميريزيم تا بر روي حرارت داغ شود.بعد پيازها را اضافه كرده و اجازه ميدهيم تا پياز ها طلايي شوند.

 

طرز تهيه باقالي پلو با ماهيچه خوشمزه


بعد از طلايي شدن پيازها ماهيچه ها را داخل قابلمه ميريزيم و دو طرف آن را به مدت 5 دقيقه در پيازها تقت ميدهيم.سپس ادويه جاتي مثل فلفل سياه ، پودر پاپريكا، جوزهندي ، برگ مو و سير رنده شده را روي ماهيچه ها ميريزيم و ماهيچه را مي غلطانيم تا ادويه ها با گوشت ميكس شود و به مدت 5 دقيقه ديگر دو طرف ماهيچه ها را با ادويه ها سرخ ميكنيم.سپس مقداري آب سرد ، به اندازه اي كه روي ماهيچه را بگيرد داخل قابلمه ميريزيم و هم ميزنيم . درب قابلمه را ميگذاريم تا آب با حرارت بالا به جوش آيد.

پس از جوش آمدن آب داخل قابلمه حرارت را كم ميكنيم تا به مدت 2 ساعت ماهيچه ها به آرامي بپزند.در نيم ساعت آخر پخت هم ميتوانيد به مقدار كافي نمك به آن اضافه كنيد تا گوشت مزه دار شود.و پس از پخته شدن كامل ماهيچه ها زعفران دم كرده را اضافه ميكنيم و اجازه ميدهيم تا 5 دقيقه ديگرجوش بخورد.

مرحله پخت باقالي ها

در مراحل پخت ماهيچه به سراغ باقالي پلو ميرويم . ابتدا باقالي ها را مي پزيم و براي اين كار بايد در داخل يك قابلمه مقداري آب و نمك اضافه كنيد تا زير حرارت بالا به جوش آيد . سپس باقالي ها را اضافه ميكنيم و اجازه ميدهيم با درب باز باقالي ها به مدت 5 دقيقه بپزند.اگر هم باقالي ها دير پز بودند به مدت 15 دقيقه بايد داخل قابلمه بجوشند تا نيم پز شوند و پس از نيم پز شدن باقالي ها آنها را از داخل آب جدا ميكنيم و كنار ميگذاريم.

دريك قابلمه ديگر سرخالي آب پر ميكنيم تا بجوشد و پس از به جوش آمدن يك قاشق چايخوري نمك به داخل آن اضافه ميكنيم .آب برنج را گرفته و برنج خيس خورده شده را به آب در حال جوش اضافه ميكنيم.به آرامي مخلوط ميكنيم و درب قابلمه را ميگذاريم تا برنج جوش هاي ريز بخورد.بعد از 5 دقيقه جوشيدن برنج شويدهاي تازه خرد شده را داخل آن ميريزيم و مخلوط ميكنيم بعد باقالي ها را ميريزيم و به آرامي هم ميزنيم تا برنج ها لح نشوند.برنج ها را در حال جوشيدن را چك كنيد آگر نيم پز بود و از وسط به صورت نرم دو نيم شد بايد آن را آبكش كنيد.برنج آبكش شده را به آرامي هم ميزنيم تا با هم مخلوط شوند.اجازه دهيد 5 دقيقه برنج داخل آبكش بماند تا آب اضافه آن كشيده شود.

معرفی یکی از غذاهای محلی خوشمزه :

اکبر جوجه :

“اکبر جوجه” یک شیوه پخت کباب جوجه و همچنین یکی از غذاهای محلی استان مازندران است. 

اکبر جوجه یک طعم متفاوت نسبت به همه ی جوجه ها دارد که به جرات می توان گفت این غذا بسیار لذیذ می باشد اما به شرطی که اصولی و طبق دستور پخت حرفه ای طبخ شود.


 

 

 

منبع : http://ashfood.tibablog.ir/post-69564.html

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 16
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 65
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 596
  • بازدید کلی : 2,008